text

„Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“
J. A. Komenský

čtvrtek 19. října 2017

Dívka z inkoustu a hvězd || RECENZE

Kiran Millwood Hargrave

Vcelku nedávno (konkrétně 7.10.2017) se v Praze konal Humbookfest - festival knih pro mladé čtenáře. Já jsem si na tento festival pořídila VIP lístek, k němuž jsem kromě jiného dostala i reading copy knihy "Dívka z inkoustu a hvězd" od Kiran Millwood Hargrave, která u Fragmentu vychází 14.11.2017. Tolik k tomu, jak jsem se ke knize dostala. Pokud se chcete dozvědět  můj názor na knihu, přejděte na celý článek.

Anotace:
Hlavní hrdinkou tohoto příběhu je Isabella, dcera kartografa a milovnice příběhů, která se svým otcem žije na ostrově Joya. Lidé zde ale žijí pod nadvládou guvernéra, kvůli kterému nikdo nesmí opustit Gromeru - místo, kde žijí. Isabella má ale sen prozkoumat a zakreslit do map zbytek ostrova, takže když se ztratí guvernérova dcera, která je zároveň i její kamarádkou, připojí se k pátrací skupině jako kartograf a navigátor. Nikdo z nich ale netuší, co se v Zapomenutém území nachází za zlo a z pouhé pátrací akce se brzy stane něco mnohem většího.

Recenze:
Přečíst Dívku z inkoustu a hvězd mi zabralo pouze jedno deštivé odpoledne a to nejen proto, že kniha nemá ani 250 stran, ale i pro nenáročnost textu a rychlý spád děje. To se může zdát jako plus, já to tak ale nevnímala. Vše se dělo zbytečně moc rychle, od jedné akce se ihned přecházelo ke druhé a o nějakém bližším seznámení s hrdiny zde nemůže být řeč. Působilo to na mě jako náčrt příběhu, kdy autorka sepsala vše, co se má dít, ale už pozapomněla přidat tomu hloubku. Pro čtenáře mladší 15 let je tento styl psaní tipuji perfektní právě pro jeho svižnost a velké množství přímé řeči.

Hlavní podstata příběhu je zajímavá, neříkám že ne, ale celé je to už takové překombinované. Autorka otevřela spoustu vrátek, vždy jen nakoukla dovnitř a rychle zase pokročila dál. Máme tu plovoucí ostrov, který se nachází ve světě, který vychází z našeho (jen jsou poupraveny názvy kontinentů a států), máme tu diktaturu, úmrtí blízkých, vydávání se za někoho jiného, důležitost přátelství, monstra, vraždu, zkázu světa, báje, magično, kartografii, boje a mnoho dalšího. Mohlo by to být pěkné, ale chtělo by to lépe uchopit a více rozvést. Trochu mě to mrzí, protože hlavní námět příběhu se mi líbil.

Jak už jsem nakousla, o postavách vlastně nic nevím. Hlavní hrdinka se jmenuje Isabella a je jí kolem 13 let. (Mimochodem, její jméno jsem si musela znovu najít, protože po týdnu už si ho nejsem schopna vybavit, o ostatních postavách ani nemluvě.) Má nejlepší kamarádku, která sehraje velkou roli, a otce kartografa, který v příběhu nesehrává významnou roli. A pak je tam nějaký straší kluk od sousedů a jeho pověrčivá máma. Když řeknu, že nejvíc propracovaný charakter má Isabellina slepice, nebudu daleko od pravdy.

A nakonec ke grafickému zpracování. Obálka reading copy, kterou vlastním, je trochu odlišná od té, která bude k prodeji. Ta prodejní má být se žlutým pozadím a modrým názvem, ale musím přiznat, že ta bílá se mi líbí více. Finální obrázek si ale udělám, až tu druhou budu držet v ruce. Vnitřek, který je velmi vyvedený, by měl být stejný u obou verzí.
Okraje každé stránky jsou zdobeny obrazci a hvězdami a obrázky lodí a ryb. Kniha je rozdělena na čtyři části podle oblastí, ve kterých se Isabella právě nachází, a každá tato část je vždy uvedena takovou zjednodušenou mapkou. A kdo nemá rád v knihách mapy, že?

Shrnutí:

Vím jistě, že kdyby nebylo Humbooku a kniha se ke mně tímto způsobem nedostala, tak bych po ní nikdy nesáhla. Nejsem cílovou skupinou a mé hodnocení tomu i odpovídá. Jak jsem již zmínila, grafické zpracování je pěkné, hlavní zápletka zajímavá, ale způsob, jakým je příběh předkládán, už se příliš nevyvedl. Děj měl zbytečně rychlý spád, byl překombinovaný a postavy nevýrazné. Knížka je tedy vhodná spíše pro mladší čtenáře, ti starší by z ní mohli být zklamaní.

Hodnocení: 52 %