„Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“
J. A. Komenský

úterý 24. října 2017

Hraju, abych žil - Jiný svět || RECENZE

Dmitrij Rus

Anotace:
Třicetiletému Glebovi je diagnostikován nádor na mozku a doktoři mu nedávají víc, než měsíc života. Gleb se se svým životem za žádnou cenu nechce rozloučit. Přemýšlí i o tom, že by se nechal zmrazit, ale na to mu nezbývají finanční prostředky. Naštěstí se doslechne o novém fenoménu Vtažení. Jde o dosud nevysvětlenou hrozbu nepřerušovaného hraní virtuální reality při plném ponoření, kdy se hráči natrvalo stanou součástí virtuálního světa a žijí v něm nezávisle na svém fyzickém těle. Gleb si vybere fantasy hru Jiný svět a je připraven provést patřičné kroky, aby byl do hry vtažen, a tak se mu povedlo přežít. Nejprve je zapotřebí navolit si vhodnou postavu, a pak už se může začít levelovat.

Recenze:
Na první pohled mě na této knížce zaujala obálka, která zcela koresponduje se svým obsahem. Když jsem si potom přečetla anotaci na zadní straně obálky, měla jsem jasno. To si musím přečíst! První dvě kapitoly se odehrávají v reálném světě, a pak už se spolu s Glebem ponořujeme do virtuální reality. Ty dvě kapitoly byly tak akorát, abychom se seznámili se situací, ve které Gleb je, a s omezeními na trhu s virtuální realitou.

Při čtení jsem měla pocit, že jsem spolu s Glebem v Jiném světě. Autor hojně využíval herního slangu, který pro hráče jistě nebude nic nového, pro ty ostatní je vzadu slovníček pojmů, takže se nemusíte bát, že byste se ztratili v pojmech jako mana, skill, aggro nebo bind point. Součástí příběhu byly i herní oznámení typu - Gratulujeme! Naučil jste se kouzlo Vyvolání nemrtvého. Časová náročnost: 4,5 sekundy. Spotřeba many: 30 (+15 za každou úroveň postavy). Od knihy se nedalo odtrhnout. Děj krásně plynul, gradoval a napínal k prasknutí. Dokonce jsem na sobě zpozorovala stejné abstinenční příznaky, jako při hraní her. Ráno jsem se probouzela s nutkavým pocitem začít hrát tu skvělou hru, a pak jsem si uvědomila, že o ní pouze čtu.

Jiný svět je místo plné možností. Nemůžete zde zemřít, nemůžou zde na vás zákony reálného světa. Přesto díky stále narůstajícímu počtu vtažených hráčů zde můžete využívat několik výhod reálného světa. Například si můžete vzít hypotéku na dům nebo si předplatit zasílání zpráv o událostech z reálného i herního světa, koupit si e-knihu nebo zaslat mamce smsku. Můžete zde i mít sex, ovšem platí zde omezení místa, kde ho lze provozovat. Díky spojení toho nejlepšího ze hry a reálného světa se vtažení stává snem každého, včetně mě. Jenže hra je plná lidí. A lidi se nebojí ničeho, když najdou možnost, jak se mohou obohatit.

Hlavní postava Gleb je prostě sympaťák. (I když u mě trochu klesl svou nezkrotnou touhou po cigaretách.) Již na samém začátku zjistíme, že rád dělá věci po svém a rozhodně nejede v zajetých kolejích. Každý svůj tah si pořádně promýšlí a nic nebere na lehkou váhu, přece jen, pro něj se tato hra má stát jeho novým životem. Raději volí trnité začátky pro vidinu lepších zítřků. Je ale možná až moc dobrosrdečný a důvěřivý. Kupodivu se mu to ale vyplácí.

Jediné, co bych této knize možná trochu vytkla, je to, jak Glebovi až neuvěřitelně přeje štěstí a jak mu vše vychází. Na druhou stranu jsem se s každou situací víc a víc strachovala, protože jsem si říkala: "Teď už mu to nemůže projít!".

Jiný svět je první díl série Hraju, abych žil, a já doufám, že na další díly nebudu čekat roky, a že se jich dočkám! Protože jak už to tak bývá, první díl byl jen rozjezd něčeho mnohem většího, a podle konce to vypadá, že to hlavní má teprve přijít. I sám o sobě ale tento díl stál rozhodně za to. Byla to první knížka s herní tématikou, kterou jsem četla, a zaujala mě natolik, že si chci v tomto žánru přečíst i další knížky.

Hodnocení: 94 %